روشهاي لايه ريزي (فرمينگ ) در تخته خرده چوب سازي
 
وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

 

by:mohsen seyyed
فرمينگ يا لايه ريزي در تخته خرده چوب  :
اين مرحله مهمترين قسمت يك كارخانه تخته خرده سازي محسوب ميشود . نحوه لايه ريزي ، سيستم سنجش حجم ، وزن تشك ، وسائل پخش كننده ذرات ، ضخامت لايه و وسائل نقاله و سرعت حركت آنها همگي در كيفيت تخته خرده چوب و بازدهي كارخانه موثر ميباشند.
در اين مرحله نوع تخته خرده چوب مشخص ميشود و اعمال روشهاي متفاوت تهيه تخته خرده در اين مرحله ، مي تواند تخته هايي با ذرات همسان (يك طبقه ) ، با ذرات ناهمسان (سه يا پنج طبقه ذرات طبقات رو و زير متفاوت از طبقات مياني ولي متقارن با هم ) و يا با ذراتي كه به تدريج از مغز تخته به طرف سطح ريزتر ميشوند ، تشكيل دهد .بديهي است كه كيفيت تخته نيز بسته به اينكه ذرات چگونه در كنار هم قرار گيرند و بسته به ضخامت تشك تغيير مي كند .براي مثال تخته هايي كه ذرات از قسمت مياني تخته بطرف سطح ريزتر ميشوند از نظر كيفيت سطح بسيار مرغوب و كاملا صاف مي باشند ولي از نظر تحمل به خمش تخته هاي 3 يا 5 طبقه بسيار مرغوب مي باشند .
امروزه در اغلب واحدهاي جديد توليد تخته خرده چوب ، سيستمهاي خودكار لايه ريزي كه ضخامت ، وزن و حجم تشك را در تمام نقاط توسط اشعه ايكس و گاما كنترل مي نمايد ، موجود است .ابداع اين روشها سبب احداث كارخانجات با ظرفيت 1000 مترمكعب در مناطق مركزي آلمان و ساير كشورهاي اروپايي شده است . مراكز مهم تحقيق در برانزشويك آلمان ، فرانسه (پاريس) و سوييس (فارني در زوريخ) دائما مشغول تكميل و توسعه اين روشها مي باشند.
1-   روش فارني (Fahrni) :
در اين روش كه قديمي ترين روش لايه ريزي است ، ذرات ريز و درشت چوب بطور مخلوط با هم از سيلوي ذرات به مقدار معيني وزن و به مخزن مستقر بر روي فرمينگ منتقل شده و در آنجا با هم مخلوط شده (توسط پره هاي با حركت دوراني) و سپس بر روي صفحه زير تشك كه در چهار طرف آن ديواره كوتاهي به شكل قالب چهارگوش به ابعاد اصلي تخته قرار دارد ، به مقدار معيني مي ريزد و وقتي كه ميزان ريزش ذرات به حد كافي رسيد ، بطور خودكار به سمت پرس روانه شده و صفحه ديگري جاي آن را ميگيرد. روش تهيه بدين شكل منقطع ميباشد و تخته هاي حاصله  داراي ذرات همسان  خواهند بود .تخته هاي حاصل از اين روش به نووپان Novopan  معروف است .روش تشكيل تخته هاي با ذرات ناهمسان يا طبقه-طبقه نيز به ترتيب ذكر شده ميباشد .با اين تفاوت كه بجاي يك سيلو با ذرات مخلوط ريز و درشت ، چند سيلو وجود دارد .مثلا براي تخته هاي 3طبقه ، يك سيلو حاوي ذرات ريز ميباشد كه به مخزنهاي مستقر بر روي صفحه زير تشك براي سطوح رو و زير متصل ميباشد و يك سيلو محتوي ذرات درشت كه به مخزن مربوط به تشكيل لايه مياني ، متصل ميگردد.
 
2-روش بر-هيمل هبر (Behr-Himmelheber):
در اين روش صفحه زير تشك داراي حركت دائمي به طرف پرس ميباشد و واحد توليدي ميتواند با ظرفيت زياد كاركند.در اين روش ذرات درشت تر در مغز تخته و هرقدر به طرف سطوح نزديك تر شويم ذرات ريزتر مي گردند.
در اين روش پوشالها از طرف خشك كن بطرف دستگاه هاي چسب زني منتقل و از انجا مستقيما به مخازن ماشين لايه ريز (فرمينگ ) جريان مي يابند . فرمينگ مقدار پوشال را متناسب با وزن ، حجم و ضخامت تشك دائما به دو مخزن ثانويه منتقل مينمايد . در اين موقع خرده چوبها بوسيله پره هايي ضربه خورده و تحت تاثير انرژي سينتيك به خارج ماشين پرتاب ميشوند .ذراتي كه داراي ابعاد درشت تري هستند بعلت سطح خارجي كمتر نسبت به وزن خود ، ودر نتيجه مقاومت كمتر هوا در مقابل آنها ، دورتر پرتاب ميشوند .
ذرات ريز نيز بعلت سطح خارجي بيشتر نسبت به وزن خود، و در نتيجه مقاومت بيشتر هوا در مقابل آنها ، به نقطه نزديكتري ميرسند . نهايت اينكه بعلت طرز كار ماشين لايه ريز كه داراي 2 مخزن و و 2 كانل پرتاب ميباشند و حركت مداوم صفحه زير تشك ، درشت ترين ذرات در لايه مياني و ريزترين ذرات در سطوح رو و زير قرار ميگيرند .
 
3-روش بيزون (Bison):
در اين روش تشكيل تخته خرده چوب به كمك جريان هوا انجام ميپذيرد و نحوه عمل ماشين لايه ريز (Former ) به گونه اي است كه ذرات درشت تر در مغز و ذرات ريزتر بطور قرينه در طرفين آن قرار ميگيرند و در نهايت تشك تخته خرده با ذرات ناهمسان تشكيل مي گردد. در اين دستگاه مخزن تغذيه در قسمت فوقاني آن قرار دارد ، ابتدا مقدار معيني از خرده چوب آغشته به چسب را كه وزن و حجم آنها كنترل شده است بطور يكنواخت به طرف سيستم پخش كننده كه در زير آن فرش متحركي قرار دارد ، مي ريزد .
اين ذرات پس از برخورد با جريان يكنواخت هوا كه بطور افقي به آنها وزيده ميشود ؛ از يكديگر جدا شده و ريزترين آنها به نقطه اي دورتر و درشت ترين آنها به نزديك ترين نقطه و تقريبا بطور عمودي سقوط مي كنند . مسافتي كه ذرات بر اثر وزش هوا طي ميكنند تا بر روي فرش متحرك قرار گيرند ، تابعي است از رابطه جرم ، سرعت سقوط ذرات ، و سرعت جريان هوا كه در نتيجه آن ذرات ريزتر با وزش يكنواخت هوا به مسافت دورتري پرتاب مي شوند .مخزن تغذيه در اين روش طويل ساخته شده تا تغييرات حاصل از انباشتگي خرده چوبها به حداقل برسد .در اين روش ميتوان طيف وسيعي از خرده چوبها را با ابعاد مختلف به مصرف رسانيد و قابل ذكر اينكه با توجه به طويل بودن دستگاه نيازمند خط توليد طولاني است و معمولا انرژي بيشتري براي كاركردن پنكه ها مصرف ميكند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:20
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 230
بازدید کل : 16507
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1